معرفی رسمی نیسان Z پروتو

نیسان ۳۷۰Z بیش از یک دهه پیش معرفی شد و هم‌اکنون کاملاً سالخورده شده است اما حالا سرانجام این شرکت ژاپنی جانشین کوپهٔ اسپرت خود که مدت‌ها منتظر آن بودیم را معرفی کرده است. البته این خودرو فعلاً یک پروتوتایپ است و به همین دلیل Z پروتو نام دارد اما بااین‌حال پیش‌نمایش و نمایی اجمالی از نسخهٔ تولیدی کوپهٔ Z جدید نیسان را نشان می‌دهد. به گفتهٔ نیسان، Z پروتو یک خودروی اسپرت کاملاً مدرن است که به ۵۰ سال میراث Z این شرکت ادای احترام می‌کند.

چیزی که در ظاهر Z پروتو به‌وضوح دیده می‌شود طراحی رترو و الهام از گذشته است. طرح روی کاپوتِ کشیدهٔ خودرو و همین‌طور چراغ‌های جلو اشک مانند آن کاملاً مدل ۲۴۰Z دههٔ ۷۰ را به یاد می‌آورند درحالی‌که حتی رنگ زرد روشن بدنهٔ آن‌هم مشابه نیسان Z اولیه است. همچنین درون جلوپنجره قسمت‌های مستطیل شکل کوچکی کار شده که به گذاشته اشاره دارد و همین‌طور خط سقف و طراحی کلی اتاق هم کوپۀ Z اولیهٔ نیسان را یادآوری می‌کند.

قیمت عقبی Z پروتو کمی مدرن‌تر به نظر می‌رسد زیرا طراحی این قسمت از مدل ۳۰۰ZX دهه ۹۰ الهام گرفته است. در این قسمت چراغ‌های افقی متمایزی به چشم می‌خورد که برای دنیای مدرن دوباره تفسیر شده‌اند و روی آن‌ها هم مثل ۳۰۰ZX قاب مشکی‌رنگی قرار گرفته است؛ اما در Z پروتو همه‌چیز رترو نیست و عناصر کاملاً مدرنی مثل اسپلیتر جلو، رکاب‌های جانبی و دیفیوزر عقب فیبر کربنی به همراه رینگ‌های آلیاژی سبک‌وزن ۱۹ اینچی و دو سر اگزوز دایره‌ای شکل هم در آن دیده می‌شود.

از لحاظ ابعاد، Z پروتو کمی بزرگ‌تر از ۳۷۰Z شده است به‌گونه‌ای که طول آن با ۱۲۷ میلی‌متر افزایش به ۴,۳۸۲ میلی‌متر و عرض آن با ۵ میلی‌متر افزایش به ۱,۸۴۹ میلی‌متر رسیده است. ارتفاع این کوپهٔ اسپرت جدید اما ۱,۳۱۱ میلی‌متر است که ۵ میلی‌متر نسبت به سلف خود کمتر شده است.

هرچند طراحی بیرونی Z پروتو کاملاً رترو و با نگاه به گذشته است اما کابین آن کاملاً مدرن به نظر می‌رسد زیرا به یک صفحه آمپر دیجیتالی و یک نمایشگر مدرن سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده است. در اینجا صندلی‌ها با ترکیبی از چرم و آلکانترا پوشیده شده و دوخت زردرنگی هم روی آن‌ها کار شده که این دوخت روی داشبورد و کنسول مرکزی هم کشیده شده است. غربیلک فرمان سه پره با نشان Z و دکمه‌های کنترلی اسپرت در طرفین آن به همراه آمپرهای بالای داشبورد هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این کوپهٔ اسپرت ژاپنی هستند. به گفتهٔ نیسان، در Z پروتو به‌منظور ایجاد یک کابین ایده‌آل برای خودرویی اسپرت چه در پیست و چه در جاده، از افسانه‌های حرفه‌ای اتومبیل‌رانی کمک گرفته شده است.

زیر کاپوت Z پروتو یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو قرار گرفته که نیسان فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این خودرو از هر Z قبلی قدرت بیشتری خواهد داشت. بااین‌حال انتظار می‌رود این همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در اینفینیتی Q60 Red Sport 400 باشد که در این صورت می‌توانیم انتظار حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور را در کوپهٔ Z جدید نیسان داشته باشیم. این جهش قابل‌توجهی نسبت به ۳۷۰Z با موتور ۳.۶ لیتری تنفس طبیعی ۳۳۰ اسب بخاری خواهد بود و می‌تواند کوپهٔ اسپرت جدید نیسان را در برابر رقبایی مثل تویوتا سوپرا و فورد موستانگ GT قرار دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن